Klinische neurologie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sleutelwoorden Neurologie, neurofysiologie, neuroanatomie, neurologische ziektebeelden SitueringNeurologische aandoeningen vertegenwoordigen 30% van de totale 'burden of disease' bij de mens. De cursus 'Klinische Neurologie' beoogt een overzicht te geven van de belangrijkste neurologische ziektebeelden met als doel enerzijds illustratie te bieden voor een optimale integratie van de reeds verworven kennis van de neuroanatomie, neurofysiologie en neurobiologie en anderzijds de context te bieden voor een optimaal begrip van de fysiopathologie, epidemiologie, diagnose en behandeling van neurologische aandoeningen, noodzakelijk voor het verwerven van wetenschappelijke competenties in het domein van de neurowetenschappen. Inhoud
De cursus bestaat uit een aantal hoofdstukken die ingaan op de belangrijkste neurologische ziektebeelden, en die geïllustreerd zijn met allerhande klinisch en beeldvormend materiaal, en aansluiten bij de power-point presentatie die tijdens de hoorcolleges geprojecteerd wordt. De indeling van de cursus is alsvolgt: HOOFDSTUK 1: HET KLINISCH NEUROLOGISCH ONDERZOEK HOOFDSTUK 2: DE GROTE LOKALISERENDE SYNDROMEN HOOFDSTUK 3: DE AANDOENINGEN VAN HET RUGGENMERG HOOFDSTUK 4: DE PERIFERE ZENUWAANDOENINGEN HOOFDSTUK 5: DE SPIERZIEKTEN HOOFDSTUK 6: DE CEREBRALE CIRCULATIESTOORNISSEN HOOFDSTUK 7: DE TUMOREN VAN HET ZENUWSTELSEL HOOFDSTUK 8: DE INFECTIEUZE AANDOENINGEN VAN HET ZENUWSTELSEL HOOFDSTUK 9: DE SCHEDELTRAUMATA HOOFDSTUK 10: EPILEPSIE HOOFDSTUK 11: DE ZIEKTE VAN PARKINSON HOOFDSTUK 12: MULTIPLE SCLEROSE HOOFDSTUK 13: DE DEMENTIES HOOFDSTUK 14: ENKELE NEUROLOGISCHE AFWIJKINGEN BIJ KINDEREN BegincompetentiesDe vakken Algemene Fysiologie, Stelselmatige Fysiologie, Embryologie en Organogenese, Functionele Anatomie, Bijzondere Weefselleer en Pathogenese bij de mens uit de bacheloropleiding biomedische wetenschappen met succes gevolgd hebben of de erin beoogde competenties op een andere manier verworven hebben. EindcompetentiesDe student heeft een uitgebreide kennis van de belangrijkste neurologische ziektebeelden. De student kan zijn basiskennis van de neuroanatomie en neurofysiologie integreren voor een optimaal begrip van en inzicht in epidemiologie, diagnose, behandeling en recente ontwikkelingen in het domein van de grote neurologische ziektebeelden. De verworven kennis stelt de student in staat concepten, doelstellingen, vraagstellingen en innovaties in het wetenschappelijk onderzoek in het domein van de neurologie te begrijpen en er mee aan deel te nemen. LeermateriaalHandboek: Klinische Neurologie, Kuks, Snoek, Fock (Oosterhuis) - ISBN 9789031346042 - Nederlandstalig handboek - Prijs: 81 euro Referenties Vakinhoudelijke studiebegeleidingPermanente mogelijkheid tot stellen van vragen via e-mail Didactische werkvormHoorcollege EvaluatiemomentPeriodegebonden evaluatie EvaluatievormPeriodegebonden evaluatie: schriftelijk examen met gesloten boek. Tweede examenkans: schriftelijk examen met gesloten boek, aangevuld met mondelinge ondervraging |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||