Degeneratie en senescentie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sleutelwoorden
Situering De student(e) wordt kennis en inzicht bijgebracht in de moleculaire processen die aan de basis liggen van celdood en veroudering en leert de processen van celdood plaatsen in een functionele context van ontwikkeling, homeostasis en pathologieën. Tevens wordt een inzicht bijgebracht in het concept van functioneel genomisch onderzoek in modelorganismen en de onderzoeksmethodiek. InhoudRol van celdood in ontwikkeling, homeostasis en pathologie. Moleculaire mechanismen van celdood in modelorganismen (C. elegans, D. melanogaster). Functie en de structuur van eiwitten op cellulair en subcellulair niveau betrokken in celdood. Functie en de structuur van eiwitten betrokken in homeostasis en pathologie. Evolutie van celdood in planten en lagere eukaryoten.Theorieën over veroudering. Genetische, cellulaire en biochemische aspecten van veroudering. Moleculaire mechanismen van veroudering bij modelorganismen (gisten, C. elegans, D. melanogaster, muis). Moleculaire mechanismen bij pathologieën met aberrante verouderingsprocessen. BegincompetentiesDe vakken Immunologie, Algemene biochemie, Biochemie II, Cytologie en algemene histologie, Bijzondere weefselleer, Moleculaire biologie I, Moleculaire biologie II, Humane genetica en Pathogenese bij de mens uit de bacheloropleiding biomedische wetenschappen met succes gevolgd hebben of de erin beoogde competenties op een andere manier verworven hebben. EindcompetentiesUitgebreid inzicht hebben in de moleculaire mechanismen van signaaltransductie, kunnen vertalen van deze inzichten naar identificatieconcepten van moleculaire targets, de attitude hebben om research-gerichte vragen te stellen, aandacht hebben voor de medische toepasbaarheid van de actuele kennis over signaaltransductie. LeermateriaalNederlandstalige cursus, powerpoint slides, review articles (english) (15 EURO) Referenties
Powerpoint presentaties zijn beschikbaar; vragen en discussies worden aangemoedigd, onderzoeksresultaten worden bediscussieerd, de voorbereiding voor het examen wordt gemaakt aan de hand van een lijst preciese vragen Didactische werkvormHoorcollege EvaluatiemomentPeriodegebonden evaluatie EvaluatievormPeriodegebonden evaluatie: schriftelijk examen met gesloten boek, aangevuld met mondelinge ondervraging |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||